Menskoppar och tefat

Kopierad text från wikipedia:

Menskoppen (kallas även m-kopp och månadskopp) är ett mensskydd som förs in i slidan och fångar upp menstruationsblodet. Skillnaden jämfört med tamponger är att underlivets naturliga fukt inte sugs upp. Olika modeller av silikon, latex och plastmaterial finns. De menskoppar som går att få tag på i Sverige (Keeper, Mooncup, DivaCup, Lunette) är flergångsprodukter men det finns även menskoppar som är förbrukningsvaror. Preventivmedlet pessar kan även användas som menskopp.

De flesta kvinnor behöver en viss inlärningsperiod innan menskoppen fungerar perfekt.

Vissa kvinnor upplever minskade besvär från svampinfektioner med menskopp, andra får ökade besvär av urinvägsinfektioner under inlärningsfasen.

En menskopp är alltså ett alternativ till tampong, binda eller trosskydd. M-koppen kan återanvändas och man rengör den genom att koka den eller med tvål och vatten. Jag har själv aldrig använt detta alternativ. Dock tycker jag att det verkar sjukt bra, faktiskt. Det är ju både bra för miljön, och sen kan man ha m-koppen i fittan längre än en tampong t.ex. Men jag vet inte riktigt om jag hade vågat, det är som för personer som aldrig provat tamponger, det känns lite skumt, ATT MAN SKA PREGA UPP EN SAK I SIN FITTA som samlar blodet liksom.. Men ni som använder menskopp får GÄRNA berätta lite om hur det är och hur det funkar och så! Skicka en kommentar, eller skriv till [email protected]
hare! kanin!
/mensvilma


Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag har faktiskt precis köpt en och det fungerar hur bra som helst. Jag var lite skeptisk i början, den är rätt stor, så jag hade aldrig fått in den om jag varit oskuld, trots minsta storleken. Men det gick i alla fall smidigt, den sitter där den sitter, känns inte alls och det går jättebra att sova med den. Dock tror jag att jag personligen vill kombinera med binda i slutet av mensen, då det kan kännas lite konstigt när man blöder nästan ingenting.



Det är lite skumt att tömma den, det måste jag säga. Men jag minns ju hur konstigt det var att byta binda och tampong i början med.



Jag är nöjd än så länge, det är billigt, bra, känns bra att den inte torkar ut slemhinnor och så vidare. Sen får jag väl se hur det känns när jag använt den ett längre tag.

2009-08-23 @ 21:45:38
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: mensvilma

jaha, fan vad bra att det känns okej liksom! Och tack så himla mycket för kommentaren!

2009-08-23 @ 22:36:41
URL: http://ladylay.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag använde menskopp förut, det funkade inte jättebra ty den läckte. Dock funderar jag på om det berodde på att jag blödde så abnormt jävla mycket, jag kunde ju inte lämna huset typ. Men om jag kompletterade med binda eller trosskydd var den, i kombination med cyklo-f, rätt bra att ha eftersom tamponger är dyrt och miljöovänligt och lite äckligt och ohälsosamt i jämförelse.

Jag kan ju ha satt in menskoppen fel också.

Sedan skaffade jag spiral, vips försvann mensen men jag hade konstant mellanblödningar. Då var menskoppen min bästa vän, läcklte inte alls och jag kunde ju ha den mycket längre än tampong och binda utan att det blev ofräsht eller bakteriesamlande. Det tog typ ett halvår innan jag slutade ha mellanblödningar, och jag säger bara: tampong dygnet runt i ett halvår? Never ever.



Jag tycker att det är fett värt med menskopp på alla sätt, trots att den för mig läckte mer än tampong. Samt fascinerande att se hur mycket man blöder osv.

2009-08-26 @ 00:25:47
Postat av: sepe

hur vet man när den är full då? och hur tar man ut den utan att spilla?

2009-08-29 @ 18:05:36
URL: http://batmanplusrobin.blogg.se/
Postat av: kate

jag har haft min menskopp i 2 år nu och den är bäst! det är underbart att inte behöva tänka pöå nr man ska byta tampong nästa gång eller om man har tillräckling många med sig. jag sätter in koppen på morgonen och tar ut och tömmer den på kvällen innan jag lägger mig, och sen om och om igen tills mensen är slut. himla praktiskt.



fast det var ett helvete första gången jag skulle ta ut den, jag fattade verkligen inte hur det skulle gå till! jag hade satt in den alldeles för långt in, som man gör med en tampong (en menskopp ska sitta precis innanför mynningen). men efter mycket trixande fick jag ut den och nu har jag lärt mig.



go for it! du kommer inte ångra dig. och gör du det är det ju bara att köpa med binda/tampong igen.

2009-09-01 @ 11:41:12
Postat av: Pernilla

Jag har använt min i ett år och tycker den funkar fint. Det tor ett tag att fatta hur man får ut den - man ska inte dra i den där gummistroppen utan köra upp fingrarna allt man kan och sen krysta ner den tills man får grepp. Gummigrejen har jag klippt av helt, den är helt onödig.



Jag blöder inte jättemycket, så det funkar asbra att ha kopp och trosskydd. (Blöder lite utanför ungefär en dag av tio.) Har mycket mindre svamp numera också. Och man behöver bara byta /tömma den typ två gånger om dagen.



2009-09-01 @ 22:17:23
Postat av: Annelie

Vad bra att ni kollar på menskoppen för att se om den är bra! Och vilka bra kommentarer ni fått...

Hur man vet när man ska tömma - det vet man inte förrän man börjar använda menskoppen. De flesta har en felaktig bild av hur mycket man blöder (det KÄNNS som mycket när det landar i bindan/tampongen), så följ tillverkarnas rekommendationer i början. De säger att man ska ta ut och tömma den var fjärde timma och efter några mensperioder, så VET man hur mycket man blöder. Jag är över 40, har fått barn för 12 år sedan, och tömmer min menskopp på morgonen innan jag duschar och på kvällen innan jag går och lägger mig. Min menskopp (Femmecup) är fylld ungefär till 1/2-2/3 de flesta gångerna, om man räknar bort de första och sista dagarna.

Man får otroligt bättre koll på sin kropp och hur den funkar med menskopp - det är ett extra plus.

Fråga gärna om ni undrar över nåt annat! Hoppas också att ni vågra prova ;-)

2009-10-08 @ 09:03:35
URL: http://www.menskoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0